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UX 디자이너의 실제 업무(출처 : Adobe Korea Creative Dialogue)

ssskeun 2019. 5. 27. 14:54

출처 : https://blogs.adobe.com/creativedialogue/design-ko/what-does-a-ux-designer-actually-do/

 

UX 디자이너의 실제 업무 | Creative Dialogue blog by Adobe

Creative Dialogue

blogs.adobe.com

사용자 경험(UX) 디자이너는 요즘들어 많이 듣게 되는 직책입니다. UX 디자인은 제품 개발로 이어지는 핵심적 분야이지만 비교적 생소함 때문에 이 직종의 업무는 많은 사람들에게 잘 알려져 있지 않습니다. 따라서 누군가가 “저는 UX 디자이너입니다”라고 말하면 이들이 실제로 매일 어떤 일을 하는지 머리에 바로 떠오르지 않습니다.

필자는 UX 디자이너가 어떤 일을 하는지 명확하게 알지 못하는 분들의 이해를 돕기 위해 이글을 작성하게 되었습니다.

 

UX 디자인의 정의

오랫동안 디자인은 제품의 “모양” 측면에서 그래픽 디자인과 연관되어 있었습니다. 디지털 기술의 발달과 디지털 인터랙션에 대한 기대가 높아지면서 사람들은 사용자 경험으로 알려진 디자인의 “느낌” 부분에 더 많은 관심을 쏟기 시작했습니다. UX가 사용자가 제품을 사용하면서 얻게 되는 경험이라면 UX 디자인은 디자이너가 사용자 경험을 결정하기 위해 시도하는 다양한 프로세스입니다.(참고: 엄밀히 말하면, 외형적인 실체로서의 ‘경험’이란 디자인할 수 없습니다. 그러나 ‘경험’할 수 있는 여건을 의도적으로 디자인할 수는 있습니다.)

UX 디자이너의 역할은 사용자의 제품 사용을 편리하고 유쾌하게 만드는 프로세스와 직접적으로 연관되어 있습니다. UX 디자인에 대한 자세한 내용은 블로그 게시물 사용자 경험에 대해 알고 있어야 할 사항을 참조하십시오.

 

 

 

UX 디자이너의 책무

UX 디자이너는 매일 어떤 작업을 수행할까요? 이 질문에 대한 대답은 다른 많은 질문에 대한 대답처럼 경우에 따라 다르다는 것입니다. UX 디자이너의 책무는 회사마다 많은 차이가 있으며 한 회사 내에서도 프로젝트마다 차이가 있습니다. UX 디자인이라는 역할의 다양성에도 불구하고 근무하는 회사와 무관하게 UX 디자이너가 일반적으로 수행하는 업무가 있습니다.

아래와 같이 UX 디자이너의 주요 책무를 6가지로 요약해 보았습니다.

1. 제품 조사

제품 조사(기본적으로 사용자 및 시장 조사 포함)는 UX 디자이너라면 누구나 UX 디자인 프로젝트를 수행할 때 가장 먼저 시작하는 작업입니다. 제품 조사를 통해 디자이너는 막연한 추측을 배제하고 정보를 기반으로 한 의사 결정을 내릴 수 있으므로 제품 조사는 탄탄한 디자인을 위한 기초가 됩니다.

제품 조사가 중요한 이유는 다음과 같습니다.

  • UX 디자이너는 사용자에 대한 정보, 즉 사용자의 행동, 동기 및 요구 사항을 파악할 수 있습니다.
  • 업계 표준을 이해하고 현 분야에서 제품의 기회를 식별할 수 있습니다. 또한 제품의 다양한 측면(예: 제품 기능)에 따른 우선 순위를 정할 수 있습니다.

기술적 측면에서 제품 조사는 다음의 채널을 통한 데이터 수집 프로세스라고 할 수 있습니다.

  • 사용자 및 이해 관계자와의 개인 면담
  • 경쟁사 분석
  • 온라인 설문조사
  • 포커스 그룹

수집된 데이터는 분석을 통해 정량적 및 정성적 정보로 변환되고 이 소중한 정보를 바탕으로 의사 결정을 내리게 됩니다.

2. 페르소나 및 시나리오 개발

제품 조사 결과를 바탕으로, UX 디자이너가 수행하는 이후의 작업은 주요 사용자 그룹을 식별하고 대표 페르소나를 만드는 일입니다. 페르소나는 디자인의 대상이 되는 사용자 그룹 중 하나를 반영한 허구의 존재입니다.

페르소나 디자이너가 희망하는 사용자가 아니라 현재 보유하고 있는 사용자입니다. 페르소나가 허구의 인물이지만 선정 대상에 포함된 실제 고객과 이들의 행동을 대표합니다. 페르소나 개발의 목적은 현재 사용자(또는 잠재 사용자)에게서 발견된 패턴을 반영하는 것입니다.

UX 디자이너가 페르소나를 식별했다면 이제 시나리오를 작성할 수 있습니다. 시나리오란 사용자가 생활 속에서 접하는 웹 사이트 또는 앱의 적합성과 여러 페르소나 중 한 페르소나의 ‘일상’을 설명하는 내러티브입니다. 앱 또는 웹 사이트를 디자인하는 경우 또는 신제품을 디자인이거나 기존 제품을 다시 디자인하는 경우에도 사용자가 제품과 상호 작용하면서 수행하는 모든 단계를 미리 생각해 보는 것이 중요합니다.

3. 정보 아키텍처(IA) 정의

UX 디자이너가 제품 조사를 마치고 페르소나를 모두 생성한 다음에는 정보 아키텍처를 정의해야 합니다. 정보 아키텍처는 웹 사이트, 앱 또는 기타 제품의 구조를 만드는 것으로, 사용자는 이를 통해 자신이 어디에 있고, 원하는 정보가 현 위치와 비교해 어디에 있는지 파악할 수 있습니다. 정보 아키텍처를 바탕으로 내비게이션, 계층 구조 및 범주화가 이루어집니다. 예를 들어 UX 디자이너가 사이트에서 사용자의 위치 파악에 도움을 주기 위해 상위 메뉴를 스케치하는 경우, 이는 곧 정보 아키텍처를 실제로 정의하는 것입니다.

4. 와이어프레임 제작

정보 아키텍처(IA)를 정의한 다음에는 와이어프레임을 제작해야 할 차례입니다. 와이어프레임은 디자인 산출물의 하나로, UX 디자이너와 가장 직접적으로 연결되어 있습니다. 기본적으로 와이어프레임은 디자인을 로우 피델리티 수준으로 재현한 것입니다. 와이어프레임은 사용자가 제품과 상호 작용하면서 접하게 될 각 화면 또는 단계를 나타냅니다.

와이어프레임의 속성은 다음과 같습니다.

  • 와이어프레임은 제품 디자인의 중추와 같으며, 개발 작업이 시작될 때 가이드로 활용되고 이 와이어프레임에는 최종 제품의 중요한 각 부분에 대한 재현이 포함되어 있어야 합니다.
  • 와이어프레임은 신속하게 만들어야 합니다. UX 디자이너는 간소화된 방식으로 유저 인터페이스(UI) 개체를 재현해야 하기 때문입니다(예: 이미지의 경우 X 표가 그려진 사각형과 같이 개체를 나타내는 간단한 자리 표시자 사용).
  • 와이어프레임이 제품 테스트로 사용되는 경우는 거의 없습니다.(와이어프레임은 초기 단계의 조사에서 디자인에 대한 피드백을 수집하는 데 유용하지만 제품과의 실제 상호 작용을 대체할 수는 없습니다.)

5. 프로토타입 제작

업계 종사자의 상당수는 ‘와이어프레임’과 ‘프로토타입’을 상호 교환적인 용어라고 알고 있지만 이 두 개념은 상당히 큰 차이가 있습니다. 모양도 다르고 의미와 용도도 다릅니다. 와이어프레임은 건축 청사진(예: 건물 플랜)과 유사한 반면, 프로토타입은 최종 제품을 미들 피델리티에서 하이 피델리티 사이의 수준으로 재현한 것입니다.

프로토타입의 속성은 다음과 같습니다.

  • 프로토타입은 제품과 상호 작용하는 방식을 간략하게 설명합니다. 이러한 이유 때문에 인터랙티브한 디자인의 정적인 이미지를 표시하는 것을 자제하고, 인터랙티브한(클릭 가능한) 프로토타입을 사용하는 것이 더 효과적입니다. Adobe XD와 같은 최신 프로토타입 제작 툴을 사용하면 비디오로 프로토타입을 녹화하여 디자인 작동 방식을 안내할 수도 있습니다.
  • 프로토타입은 사용자 테스트에서 유용하게 사용할 수 있습니다. 프로토타입을 통해 사용자는 최종 제품을 이용하는 방식과 유사한 방식으로 콘텐츠를 경험하고 인터페이스를 사용해 주요 상호 작용을 테스트할 수 있어야 합니다. 프로토타입은 최종 제품과 모양이 정확히 일치하지는 않더라도 디자이너가 의도한 것과는 거의 유사해야 합니다.

6. 제품 테스트

UX 디자이너는 테스트를 통해 제품과의 상호 작용 동안 사용자가 어떤 문제를 경험하는지를 파악합니다. UX 디자이너가 가장 일반적으로 제품 테스트를 수행하는 방식 중 하나는 사용자 테스트를 직접 수행해 사용자의 행동을 관찰하는 것입니다. 사용자의 구두 및 기타 피드백을 수집하고 분석하면 효과적인 사용자 경험을 만들 수 있습니다. 누군가가 제품을 사용하는 동안 같은 공간에 함께 있는 것만으로도 사용자와 공감할 수 있는 강력한 동기가 된다는 것은 더없는 이점입니다.

이외에 다른 테스트 방법도 많습니다. 사용자 테스트에 대한 자세한 내용을 살펴보려면 사용자 테스트 방법 Top 5를 참조하십시오.

UX 디자인은 현재 진행형 프로세스

UX 디자인은 끊임없이 반복하는 프로세스입니다. UX 디자이너의 작업은 제품 출시로 끝나지 않으며, 실제 UX 디자이너는 향후 업데이트 요인을 지속적으로 파악해야 합니다. 디자이너는 최고의 제품을 런칭하지만 그럼에도 불구하고 항상 학습하고 성장할 준비를 하고 있습니다.

현재 업계에서 원하는 UX 디자이너의 직무

서로 다른 UX 디자이너의 직무 설명을 간략하게 살펴보면 일부 직무 설명에 기술된 책무 목록은 회사마다 상당히 다릅니다. 어떤 직무 설명에서는 UX 디자이너 역할을 리서치 및 사용성 테스트에 대한 내용으로 한정하고 있는 한편, 다른 직무 설명에는 프로토타입 제작 및 엔지니어링 팀과 긴밀한 협력 등 기술적인 측면이 더 강조되어 있기도 합니다. 이 모든 설명은 UX 디자이너의 역할이 회사의 성격에 따라 좌우되기 때문이며, UX 디자이너마다 수행하는 업무에 있어 현저한 차이가 있습니다. 가장 큰 차이는 스타트업과 대기업에서 볼 수 있습니다.

  • 스타트업의 경우 UX 디자이너는 소규모 인원과 리소스의 한계로 인해 디자인 프로세스의 모든 부분을 담당해야 합니다. 따라서 UX 디자인 프로세스의 모든 단계에 참여하고 싶다면 스타트업이 여러분에게 적절한 선택이 될 것입니다.
  • 대기업은 보통 한 섹션에만 전념할 수 있도록 UX 디자이너의 직무를 몇 개로 나눕니다. 직무 설명에서 ‘사용성 전문가’, ‘정보 아키텍트’ 또는 ‘UX 조사 전문가’와 같은 직책을 볼 수 있는 이유가 바로 여기에 있습니다. 따라서 UX 디자인의 특정 단계(예: 조사)에 관심이 있다면 대기업의 디자인 팀에서 일하는 것이 취지에 맞을 것입니다.

 

결론

UX 디자이너의 역할이 복합적이고, 어려우며 다방면의 업무를 수행한다지만, UX 디자인은 무수한 가능성으로 인도할 매력적이고 만족도 높은 유망 직종임은 분명합니다.

 


[원문보기]

What Does a UX Designer Actually Do?

User Experience (UX) Designer is a job title you’re likely hearing more and more these days. While UX design is a field that feels essential to product development, its function still remains a mystery to many because of its relative newness. Thus, when someone says “I’m a UX designer,” it is not always immediately clear what they actually do day-to-day.

This article is dedicated to those who are genuinely still unsure what a UX designer does.

What UX Design Is All About

For a long time design has been associated with graphic design (“the look” of a product). As digital technology and our expectations about digital interactions has grown, we’ve begun focusing more and more on “the feel” part of a design, also known as the user experience. If UX is the experience that a user has while interacting with a product, then UX Design is the process by which a designer tried to determine what that experience will be (Note: We can’t really design experiences as a formal entity. However, we can design the conditions of an intended experience).

A UX designer’s role is directly involved in the process of making a product useful, usable and enjoyable for its users. If you want to learn more about UX design, consider reading the article, What You Should Know About User Experience.

Responsibilities of UX Designer

How do UX designers work on a day-to-day basis? The answer to this question, as with many questions, is: it depends. A UX designer’s responsibilities can vary dramatically from company to company and sometimes even from project to project within one company. Despite the variety the role offers, there are some general functions a UX designer can be expected to perform irrespective of the company they work at.

Below I’ve summarized the 6 main responsibilities of UX designer:

1. Product Research

Product research (which naturally includes user and market research) is every UX designer’s starting point for a UX design project. It provides the foundation for great design as it allows designers to avoid assumptions and make information-driven decisions.

Product research is important because:

  • It teaches UX designers about users: their behavior, goals, motivations, and needs.
  • It helps UX designers understand industry standards and identify opportunities for the product in a given area. It also helps with prioritizing various aspects of a product (e.g. product features).

From the technical side, product research is a data collecting process through channels like:

  • Personal interviews with users and stakeholders
  • Competitive analysis
  • Online surveys
  • Focus groups

Collected data is analyzed and converted into quantitative and qualitative information. This valuable information will be used for decision making.

2. Creating Personas and Scenarios

Based on the product research results, the next step for a UX designer is to identify key user groups and create representative personas. A persona is a fictitious identity that reflects one of the user groups for whom they are designing.

Personas aren’t the users they want, but the users they actually have. And while personas are fictional they should represent a selection of a real audience and their behaviors. The goal of creating personas is to reflect patterns that they’ve identified in their users (or prospective users).

When a UX designer has identified personas, they can write scenarios. A scenario is a narrative describing “a day in the life of” one of their personas, including how their website or app fits into their user’s lives. Whether they’re designing an app or a website, and whether this is a new product or a redesign of an existing product, it’s important to think through all of the steps that a user might take while interacting with their product.

3. Information Architecture (IA)

Once a UX designer has done the research and created personas, it’s time to define the Information Architecture. Information architecture is the creation of a structure for a website, app, or other product, that allows users to understand where they are, and where the information they want is in relation to their current position. Information architecture results in the creation of navigation, hierarchies and categorizations. For example, when a UX designer sketches a top level menu to help users understand where they are on a site, s/he is practicing information architecture.

4. Creating Wireframes

Once the IA has been determined, it’s time to create wireframes. A wireframe is a design deliverable most famously associated with being a UX Designer. Basically, a wireframe is a low fidelity representation of a design. Wireframes should represent each screen or step that a user might take while interacting with a product.

Wireframes have following properties:

  • Wireframes are the backbone of a product design— they typically used as a guide when development starts and should contain a representation of every important piece of the final product.
  • Wireframes should be created quickly — UX designers have to represent UI objects in a simplified way (e.g. using simple placeholders that represent objects such as crossed rectangles for images).
  • Wireframes are hardly used for product testing (although they may help UX designers to gather feedback on design in initial research, they won’t replace the actual interaction with the product).

5. Prototyping

A lot of people use the terms “wireframe” and “ prototype” interchangeable, but there’s a significant difference between two design deliverables — they look different, they communicate something different and they serve different purposes. While wireframes are similar to architectural blueprints (e.g. a building plan), prototype is a middle to high fidelity representation of the final product.

Prototypes have following properties:

  • Prototypes give you a taste on how to interact with a product. That’s why it’s better to avoid showing static images of interactive designs and use an interactive (clickable) prototype instead. With modern tools for prototyping like Adobe XD you can even record prototypes as videos to guide viewers through how your design functions.
  • Prototypes can be used to their full potential in user testing. Prototypes should allow the user to experience content and test the main interactions with the interface in a way similar to the final product. While the prototype might not look exactly like the final product, it should be very similar in intention.

6. Product Testing

Testing helps UX designers find out what problem users experience during the interaction with a product. One of the most common ways that a UX designer might do product testing is by conducting in-person user tests to observe one’s behavior. Gathering and analyzing verbal and non-verbal feedback from the user helps UX designers create a better user experience. Not to say that being in the same room while someone struggles to use your product is a powerful trigger for creating empathy with users.

There are a lot of other testing methods available. If you’re interested in learning more information about user testing, read about The Top 5 User Testing Methods.

UX Design is a Never Ending Process

UX design is a process of constant iteration. A UX designer’s work doesn’t stop with the product release, in fact, UX designers continue to learn which drives future updates. They launch with the best possible product, but they’re always prepared to learn and grow.

UX Jobs—What’s Out There?

If you overview different UX designer job descriptions, you’ll find that the list of responsibilities on each can vary significantly — in some descriptions, the UX designer role is all about research and usability testing, while in others it’s more technical role, responsible for building the prototypes and working more closely with the engineering team. All because the role of a UX designer depends heavily on the nature of the company and the difference between one UX designer role and another can be dramatic. The biggest difference is between startups and big companies:

  • Within a startup, a UXer is likely to be responsible for every part of design process, due to small teams and limited resources. Thus, if you want to be involved in every phase of the UX design process, then a startup may be the right fit for you.
  • Larger companies typically break UX designer role down into a few roles that focus entirely on one section. That’s why when you browse job descriptions you can find job titles like ‘Usability Specialist’, ‘Information Architect’, ‘UX researcher’. Thus, if you enjoy one particular phase of UX design (e.g. research) then working with a team at a larger corporation could be a good match.

Conclusion

While the UX designer role is complex, challenging and multifaceted, UX design is really fascinating and satisfying career path which could take you in many directions.

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